Det tidligere sømandshjem og forhenværende ”Hotel Aalborg” skifter i dag navn til ”KOMPAS Hotel Aalborg”. Det er et skridt på vejen i en omfattende og strategisk relancering af hotellet, som har været undervejs i en del år.
Ifølge hoteldirektør Bo Kikkenborg har ledelsen valgt at skifte navn for at markere, at hotellet går en ny tid i møde, og at vise omverdenen – især nordjyderne – at det efterhånden er mange år siden, at hotellet var et sømandshjem med alt, hvad det indebærer.
– Vi vil gerne være kendt for det, som vi er: Et indbydende og moderne hotel med høje standarder, god service og elegante rammer. Det ved vores stamgæster, men det halter lidt efter med mange nordjyder, som stadig tror, at vi er et slags hostel, siger Bo Kikkenborg.
Mere signalværdi i navnet
Selvom hotellet allerede i 1993 sadlede om fra regulært sømandshjem til turist- og forretningshotel, så var det først i 2013, at det daværende ”Aalborg Sømandshjem” skiftede navn til ”Hotel Aalborg”. Det hjalp en smule med at ændre folks opfattelse, men hotellet er ikke helt i mål endnu, mener Bo Kikkenborg. For navnet ”Hotel Aalborg” sagde kun noget om geografi og intet om værdigrundlaget eller gæstens oplevelse på hotellet.
– Vi bygger hotellet på fire kristne værdier – nærvær, omsorg, hjertevarme og ligeværdighed – og det er på disse værdier, vi modtager gæsten. Vi går op i at vise hver enkelt gæst oprigtig interesse, og det gør, at de kommer igen. Målet er, at vi med nyt navn, logo og hjemmeside også sender dette signal til folk, som ikke kender os endnu, siger han.
100 % non-profit hotel
Han uddyber videre, at hotellets nye fornavn ” KOMPAS” er blevet valgt, fordi det trækker paralleller til hotellets maritime arv som tidligere sømandshjem – kompasset er i århundreder blevet brugt af sømænd til at finde vej over verdenshavene. Navnet giver også god mening i rejsebranchen, hvor gæsterne først har udstukket kursen mod Aalborg og dernæst rejst vejen hertil. Ikke mindst bruger hotellet sine kristne værdier som ”kompas” for den daglige drift.
– Vi arbejder hver dag på at være et personligt og hyggeligt hotel, hvor der er rart og hjemligt at være. Samtidig er vi et 100 procent non-profit hotel, hvor hver en krone af overskuddet går til socialt velfærdsarbejde. Vi ser det som vores fornemmeste opgave at tage os godt og hjerteligt af vores medmennesker, om det er hotelgæster eller tilrejsende sømænd i Aalborg Havn, siger Bo Kikkenborg.
KOMPAS Hotel Aalborgs sociale arbejde får på samme tid paraplynavnet ”KOMPASsion”, som på engelsk staves ”compassion” og betyder ”barmhjertighed” og ”omsorg”.
En ny tid for hotellet
Om få måneder, i januar 2019, slår KOMPAS Hotel Aalborg dørene op for den officielle indvielse af det store byggeprojekt, som har været undervejs i over et år. Den nye hotelvinge på fem etager fordobler antallet af hotelværelser og møde- og konferencelokaler, og den eksisterende bygning og udendørsarealerne har fået et grundigt ansigtsløft.
– Vi går en ny tid i møde. Det bliver spændende at fordoble kapaciteten på én dag, og vi har forberedt os længe på at kunne modtage endnu flere gæster. Forhåbentlig også flere lokale, når de får øjnene op for, hvor godt et sted vi er, siger Bo Kikkenborg.
KOMPAS Hotel Aalborg er et af byens mest populære hoteller og har i dag også byens højeste belægningsprocent. Gæsterne tæller alt fra forretningsfolk og kendte kunstnere til familier og turister. Hotellet drives fortsat af Fonden Aalborg Sømandshjem, og navneskiftet har således ikke noget med ændring af ejerskab eller lignende at gøre.
FAKTA: Hvorfor navnet KOMPAS?
Kompasset har i århundreder været brugt af sømænd som navigationsredskab. Det viser retningen mod Jordens magnetiske nordpol og anvendes til at vise den rette vej for rejsende. Derfor sender navnet ”KOMPAS Hotel Aalborg” tankerne videre til det maritime og trækker paralleller til hotellets fortid som sømandshotel og hotellets nutid som velgører for det maritime miljø i byen.
Ligeledes har man som gæst på hotellet først udstukket kursen mod Aalborg, dernæst rejst vejen hertil og er nu ankommet til sin destination. For de mange stamgæster, som ofte bor på hotellet, er det som at finde hjem.
Derudover er hotellet, med sin stolte arv som tidligere sømandshjem, funderet på kristne værdier, hvor det personlige møde med mennesket, hjertevarme og omsorg er i fokus. På den måde kan man også sige, at de kristne værdier fungerer som kompas både for den individuelle, personlige tro og for hotellets virke og formål.
Sidst men ikke mindst så er hotellet et 100 % non-profit hotel, hvor hver en krone af overskuddet fra hoteldriften går ubeskåret til socialt velfærdsarbejde, specielt for søfolk og andre i det maritime miljø. Hotellets velfærdsarbejde får derfor paraplynavnet ’KOMPASsion’.
Om logoet
Logoet har først og fremmest de otte velkendte kompasspidser, men ligner på samme tid også en blomst, der symboliserer imødekommenhed, fred og venskab. Derudover ser man også fire fisk, som er oldtidens symbol på kristendom, og fiskenes haler i midten et kors i midten af logoet.
Det nye navn og logo er udarbejdet i samarbejde med Aalborg-firmaet Next Edition.